Katolicka Szkoła Podstawowa im. Św. Jana Bosko

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 442052
  • Do końca roku: 15 dni
  • Do wakacji: 187 dni

List do rodziców - gry komputerowe - zagrożenia

LIST DO RODZICÓW

 

Komputer i Internet stanowią aktualnie potężne medium, a charakter szerzonych przez nie treści jest bogaty i zróżnicowany. To skarbnica wiedzy, sposób na spędzanie wolnego czasu, możliwość podtrzymywania znajomości, ale i zawierania nowych.

Gry komputerowe, będące bardzo popularną formą rozrywki dla dzieci i młodzieży, mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie. Jednak nadmierne granie może powodować problemy w koncentrowaniu uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywanie nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić może nawet do uzależnienia.

W Polsce wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information), czyli ogólnoeuropejskiego systemu klasyfikacji gier stworzonego przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową. W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

Przy ogromnym swym dobrodziejstwie zarówno komputer, jak i Internet, z którego przecież można korzystać bez włączania komputera, stanowić mogą ogromne zagrożenie i niebezpieczeństwo, zwłaszcza dla młodych, niedoświadczonych użytkowników.

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

Media donoszą o nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która pojawiła się w Internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo. Gra natomiast jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.

Mając na uwadze powyższe informacje zwracamy się do Państwa z prośbą o podjęcie wspólnych działań zmierzających do uwrażliwienia dzieci na zagrożenia związane z Internetem oraz monitorowania ich aktywności w sieci. Warto bowiem podkreślać, że nie wszystko, co pojawia się w Internecie, chociaż modne czy popularne, jest bezpieczne i rozsądne.

Warto zachęcać dzieci do rozmowy z rodzicami, wychowawcami czy nauczycielami, zgłaszania problemów oraz otwartości w dopytywaniu o trudności, z jakimi być może się borykają. Istotne jest także zwrócenie uwagi na zachowanie dzieci w ostatnim czasie – ich ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Ważne wydaje się być podjęcie interwencji w sytuacji, gdy pojawiły się niepokojące Państwa zmiany. Dobrze również pamiętać o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.

 

Na co dzień warto stosować zasady bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych (poniżej podano ich przykłady)

 

  • Określenie zasad dotyczących czasu, jakie dziecko może przeznaczać na gry komputerowe

  • Dbałość o to, aby dziecko nie grało codziennie

  • Zainteresowanie, w co gra dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia

  • Rozmowa z dzieckiem o grach, z których korzysta, ustalenie, czego może się z nich nauczyć

  • Upewnienie się przed zakupem czy gra jest odpowiednia do wieku dziecka. Pomocny może się okazać system oceny gier PEGI

  • Zwracanie uwagi, czy w zachowaniu dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera

  • Upewnienie się, że dziecko nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych z powodu grania

  • Kontrola czy gra jest pozbawiona mikropłatności

  • Uwaga!!!!!

Istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci

  • Zwrócenie uwagi na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami

  • Jeśli tak – kontrola, czy znajomości, jakie zawiera dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania zachowań ryzykownych

 

Gdzie można uzyskać pomoc

 

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów).

 

Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121 212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

 

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111